شرکت استاک پیشرو سازه

فهرست مطالب

سازه فضاکار تخت دولایه

اجرای سازه فضاکار تخت دولایه

در معماری و مهندسی سازه ها، اسپیس فریم یا سازه فضایی (ساره فضاکار) سازه محکمی است. سبک وزن و خرپا مانند که از پایه های به هم پیوسته در یک الگوی هندسی ساخته شده. از اسپیس فریم ها می توان درمناطق بزرگ با تعداد تکیه گاه داخلی کمتر داخلی استفاده کرد. مانند خرپا، قاب فضایی به دلیل استحکام ذاتی مثلث ها محکم می باشد. فشارها و بارهای خم کننده به صورت بارهای کششی و فشاری در طول هر پایه توزیع می شوند. ساده‌ترین شکل سازه های فضا کار، یک سازه دال شکل افقی ست از مثلث های چهار وجهی به هم پیوسته، که از فولاد آلومینیومی یا لوله‌ای ساخته شده است. در ادامه با اصول اجرای سازه فضاکار تخت دولایه با شما هستیم.

اجرای سازه فضاکار تخت دولایه

از بسیاری جهات به نظر می رسد که چندین بازوی افقی یک جرثقیل برجی به کار رفته تا آن را گسترده تر کند.  سازه فضایی از چهار وجهی های به هم پیوسته تشکیل شده است که در آن تمام پایه ها دارای طول یکسان هستند. از نظر فنی بیشتر به آن خرپا هشت‌گانه گفته می‌شود. تغییرات پیچیده تر، طول پایه ها را تغییر می دهد تا ساختار کلی را از صاف به منحنی تبدیل کند یا ممکن است اشکال هندسی دیگری را به خود بگیرد.

سازه فضاکار تخت

 

سازه فضاکار تخت

بخش مهم معماری سازه های فضارکار،فرآیند طراحی است که در آن نقشه ای از سازه ساخته می شود، زیرا پایه سازه های بزرگ را تشکیل می دهد. ایجاد یک ساختار معماری نیازمند مهارت های بسیار خلاقانه و نوآورانه برای تولید طرح نهایی است. اسپیس فریم های فولادی به تجزیه و تحلیل مناسب، مواد، فناوری های ساخت و ساز و سیستم های ساختمانی نیاز دارد تا بتوانند در ارتفاع زیاد مستحکم باشند.

بیشتر بخوانید:  سازه چیست؟

یکی از شکل های سازه های فضاکار، سازه فضایی (فضاکار) تخت می باشد. سازه فضاکار تخت از دید مهندسی و معماری دارای یک سطح صاف در لایه بالا و یک سطح تخت در لایه پائینی است. در واقع وقتی در خرپای سه بعدی لایه های بالایی و پایینی در یک راستا به موازات افق باشند، شاهد یک سازه تخت و مسطح خواهیم بود که به آن سازه فضاکار دو لایه می گوییم. طراحی و اجرای سازه فضاکار تخت دولایه بر اساس نیازسنجی پروژه پیشنهاد می شود و معمولا کارفرما یا مهندس مشاور معماری بر مبنای نیاز آنرا طراحی و اجرا می کنند.

اجرای سازه فضاکار تخت دولایه ابعاد گوناگون دارد.

۱. وزن سازه فضاکار دولایه تخت

وزن سازه فضاکار دولایه تخت در شرایط یکسان نسبت به سایر فرم های این نوع سازه مورد سنجش از وزن بیشتری برخوردار است. کاملا واضح است که رفتار سازه فضاکار با فرم تخت در این حالت متفاوت می باشد. برای پایداری بیشتر در برابر فشارهای وارده نیازبه تقویت دارد، به همین جهت وزن این شکل از سازه بیشتر می شود.

۲.هزینه اجرای سازه فضاکار تخت دولایه

اجرای سازه فضایی تخت دولایه نسبت با سایر فرم های سقف خرپای سه بعدی بیشتر است. مثلا قیمت سازه فضاکار با فرم تخت به دلیل وزن بیشترو مصالح مصرفی آن برای یک سوله مقداری بالاتر تمام می شود. ولی درکل نسبت به سایر سقف های فلزی به مراتب ارزان قیمت تر است.

3.بارگذاری اجرای سازه فضایی تخت دولایه

بارگذاری اجرای سازه فضایی تخت دولایه در دفتر سازه فضاکار تخت اصفهان توسط نرم افزار مورد بررسی و آنالیز قرار می گیرد. دراجرای سازه فضایی تخت دولایه رفتارهای متفاوت استاتیکی و دینامیکی آن موجب می شود تا ما مؤلفه های عمودی و افقی تحمل بار آن را بیشتر مورد توجه قرارداده و سعی کنیم طرح بهینه خرپای فضایی را نهایی کنیم.

بیشتر بخوانید:  ساخت سالن ورزشی به روش سازه فضاکار

4.نصب سازه فضاکار دولایه

روش نصب سازه های فضایی به روش مونتاژ و انتخاب تجهیزات نصب بستگی دارد. به طور عمده شامل روش نصب در ارتفاع بالا.  نصب قطعه قطعه.  کشویی در ارتفاع بالا. روش بالا بردن یکپارچه. روش بلند کردن یکپارچه و غیره است. در میان آنها سه روش متداول و قابل اجرا وجود دارد

روش های متداول نصب

روش های متداول نصب

 

  1. روش نصب در ارتفاع. به روش پشتیبانی کامل، روش پشتیبانی متحرک جزئی و روش پایه تقسیم می شود. این روش برای مونتاژ درمقیاس بزرگ اجزا در مواقعی که بلند کردن آن دشوار است مناسب است. هنگام استفاده از این روش برای نصب اسپیس فریم باید به موقعیت ارتفاع و محور توجه کرد و ترتیب مونتاژمعقولی را در نظر گرفت.
  1. روش نصب سازه فضاکار با فرم تخت به روش قطعه قطعه. کار جوشکاری و مونتاژ سازه فضاکار دولایه به این روش بایستی بر روی زمین انجام شود و از تجهیزات موجود در محل ساخت برای کاهش هزینه ها و صرفه جویی استفاده می شود.
  1. روش نصب کشویی در ارتفاع بالا. برای اجرای سازه فضاکار تخت دولایه با استفاده از این نوع روش نصب ، ابتدا سازه فضاکار دولایه را به نوارهایی از واحدهای کوچک ترتقسیم کنید و ریل های کشویی را از قبل تنظیم نمائید تا سازه فضاکار را به موقعیت از پیش طراحی شده برسانید. این نوع روش نصب برای پروژه های پوشاننده و موقعیت هایی که ساخت تقاطع سه بعدی مورد نیاز است مناسب است. اجرا و نصب سازه فضاکارتخت نسبت به نصب سایر انواع اسپیس فریم ها فرق دارد.
بیشتر بخوانید:  ساخت سقف استخر با سازه فضاکار (سازه فضایی)

5.اتصالات سازه فضاکار با فرم تخت

اتصالات سازه فضاکار دولایه می تواند بر اساس کاربری های شبکه سقف سه بعدی متنوع باشد. اتصال های سازه فضاکار تخت مورد استفاده در ایران عمدتا گوی، جوش، یونی بت و کاتروس می باشد. کاملا بدیهی است است که هر تصمیمی در خصوص نوع- طراحی و نحوه اجرا باید به مهندسین و طراحان اعتماد کنید. مهندسین مشاور ما در شرکت سازه فضاکار تخت اصفهان پاسخ گوی شما هستند تا بر اساس موقعیت قرارگیری سازه بهترین پیشنهاد را ارائه دهند.

سخن پایانی

یک شرکت حرفه‌ای‌ و با تجربه می‌تواند سازه فضایی بهتری را عرضه کند و با انتخاب مواد بهتر می‌تواند هزینه را کاهش دهد که عملکرد برجسته‌تری را در دوام و زیبایی‌شناسی به همراه خواهد داشت.در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سازه فضاکار تخت دو لایه و یا دریافت کاتالوگ و استعلام قیمت، یا نیاز به سفارش طراحی سازه فضایی تخت دولایه ، با ما تماس بگیرید.

به این محتوا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *