شرکت استاک پیشرو سازه

فهرست مطالب

سازه فضاکار قوسی

سازه فضاکار با فرم قوسی(چلیک)

در سالهای اخیر، ساخت سقف با روش سازه فضاکار(سازه فضایی) رونق زیادی پیاده کرده است. سازه فضاکار قوسی یا چلیک یکی از زیباترین فرم‌های ساخت سازه فضایی است. ساخت سقف سازه فضاکار با این فرم، علاوه بر زیبایی چشمگیری که در سازه ایجاد می‌کند، مقاومت و استحکام خوبی هم دارد. در این مقاله به بررسی بیشتر این فرم از سازه فضاکار می‌پردازیم. اگر نمی‌دانید سازه فضاکار چیست مقاله سازه فضاکار را مطالعه کنید.

سازه فضایی قوسی چیست؟

یک فرم خاصی از سازه فضاکار است که در نمای بیرونی آن به صورت قوسی است. این قوس می‌تواند قسمتی از یک دایره، بیضی یا سهمی باشد. شهرت این سازه علاوه بر زیبایی خاصی که دارد، مقرون به صرفه بودن آن است. این فرم از سازه فضایی یکی از به صرفه‌ترین فرم‌های سازه فضاکار است.

نمونه کار سازه فضایی قوسی

 

 

مزایای استفاده از سازه فضایی با فرم چلیک (قوسی)

  • به صرفه است. استفاده از فرم چلیک از لحاظ هزینه یکی از به صرفه‌ترین فرم‌های سازه فضایی است. در صورتی که محدودیت بودجه برای پروژه وجود داشته باشد این فرم می‌تواند یک گزینه مناسب باشد. البته قبل از تصمیم‌گیری در مورد نوع سازه فضاکار بهتر است با پیمانکار سازه فضاکار حتما مشورت کنید تا با توجه به موقعیت مکانی سازه، اندازه‌ها و میزان بودجه شما، بهترین فرم را به شما پیشنهاد دهد.
  • زیبایی منحصر به فردی دارد. عدم استفاده از فرم تخت، مشابه آن‌چه بیشتر سازه‌ها استفاده می‌کنند می‌تواند موجب تنوع و زیبایی سازه شما شود. هرچند انتخاب نوع فرم بسته به سلیقه هر فرد ممکن است متفاوت باشد، اما معمولا استفاده از فرم‌های قوسی و انحنا دار، زیبایی بیشتری را ایجاد می‌کند.
  • انعطاف و استحکام ساختار بالایی دارد. یکی از منعطف‌ترین و در عین حال مستحکم‌ترین فرم‌های سازه فضایی، فرم چلیک یا قوسی است که برای ساختمان‌های تجاری و مسکونی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • نوردهی مناسبی دارد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای هر سازه‌ای چه اداری باشد، چه تجاری و چه مسکونی، بحث نوردهی آن است. هنگامی که از فرم قوسی برای ساخت سقف استفاده می‌شود، نور بیشتری می‌تواند به درون سازه هدایت شود.
  • سبک است. یکی از ویژگی‌های فرم چلیک سازه فضایی سبکی آن است. این موضوع به دلیل فرم خاص قوسی شکل است که باعث باربری بهتر سازه می‌شود.
بیشتر بخوانید:  ساخت سایه بان با سازه فضاکار

 

این فرم از سازه در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟

این نوع سازه را در همه مکان‌ها، چه دهانه کمی داشته باشد چه زیاد می‌توان به کار برد اما این نوع فرم از سازه فضاکار بیشتر برای سازه‌هایی با دهانه بزرگ به کار می‌رود. مکان‌هایی مانند استادیوم‌های ورزشی، مراکز خرید و هایپرسنترها، فرودگاه‌ها، شهربازی‌ها، پایانه‌های مسافربری و … از جمله مکان‌هایی هستند که سازه فضایی چلیک می‌تواند در آن‌ها به کار برده شود.

 

کدام فرم سازه فضاکار برای پروژه شما مناسب است؟

تعیین فرم سازه فضاکار بسته به پارامترهای مختلف هر پروژه می‌تواند تعیین شود. شرکت استاک پیشرو سازه مجری و پیمانکار سازه های فضایی با فرم‌های متخلف است. با کارشناسان ما تماس بگیرید تا با توجه به بودجه شما، مشخصات پروژه شما و سلیقه شما بهترین فرم را به شما پیشنهاد دهند.

 

استخر بصره

 

https://www.lfspaceframe.com/news/what-is-barrel-vault-space-frame-structure

3.5از5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *