شرکت استاک پیشرو سازه

فهرست مطالب

سازه فضاکار با فرم هرم

ساخت سازه فضاکار با فرم هرم

سازه فضاکار با فرم هرم، یکی از زیباترین فرم‌های ساخت سازه با سازه فضایی است که در این مقاله به بررسی معایب و مزایای استفاده از این فرم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

شکل هندسی هرم، از دیرباز مورد توجه انسان‌ها بوده و شاید از زمانی که انسان معماری را فرا گرفت، یکی از مهمترین اشکال هندسی که خود را در معماری‌ها نشان می‌دهد شکل هندسی هرم است. وجود اهرام ثلاثه مصر شاهدی بر این مدعا است. استفاده از شکل هرم دلایل متعددی از جمله ایجاد استحکام بالا می‌تواند داشته باشد.

یکی از جذاب‌ترین و نوآورانه‌ترین روش‌های ساخت سازه، سازه فضاکار است که امروزه بسیار فراگیر شده است و در ساخت ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل مزایای زیادی که دارد استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است. با آمدن سازه فضاکار به به سبد معماری شهرها، دوباره شکل هندسی هرم در نمای ساختمان‌ها و سازه‌ها، با طرحی زیبا و استحکام بسیار بالا، جای خود را در دل مردم باز کرده است.

سازه هرمی شیشه ای

سازه فضاکار چیست؟

سازه فضاکار یک ساختار سه بعدی متشکل از گوی‌ها و المان‌هاست که معمولا برای ساخت سقف‌ها از آن استفاده می‌شود. بر خلاف معماری‌های رایج، سازه فضاکار، ابتدا روی زمین بافته می‌شود (منظور از بافت، اتصال گوی‌ها و المان‌ها به یکدیگر است) و سپس روی سازه سوار می‌شود. ارزان بودن، وجود فرم‌های مختلف، استحکام و امنیت بالا، زیبایی منحصر به فرد و … از جمله مزایای این روش ساخت و ساز است. برای اطلاعات بیشتر در مورد سازه فضاکار یا سازه فضایی مقاله سازه فضاکار را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:  سازه فضاکار (سازه فضایی)

سازه فضاکار با فرم هرم

یکی از فرم‌های ساخت سازه فضایی هرم است. فرم هرم، شکلی متقارن و شامل چهار سطح مثلثی است که به یکدیگر متصل شده‌اند.

مزایای ساخت سازه با این فرم

  • استفاده بهینه از فضا: یکی از فرم‌هایی که می‌تواند در فضاهای کوچک نیز به کار برده شود، فرم هرم است. با این فرم می‌توان استفاده بهینه‌ای از فضای موجود داشت. می‌توان با تکرار چند هرم کنار هم یا هرم‌های نامتقارن، طرح‌های زیبا و چشم‌نوازی را ایجاد کرد.
  • استحکام بالا: این نوع سازه‌ها، به دلیل استفاده از شکل هندسی هرم، دارای مقاومت پایداری بسیار بالایی است.
  • زیبایی چشم‌نواز: در مکان‌هایی که زیبایی ظاهری بسیار اهمیت دارد، استفاده از فرم هرم یکی از گزینه‌های اصلی می‌تواند باشد.
  • کاربرد در محیط‌های مختلف
  • سرعت و سهولت در ساخت و نصب
  • پایداری در برابر شرایط آب و هوایی: سازه فضاکار با فرم هرم به دلیل شکل هندسی خاصی که دارد در برابر شرایط جوی مختلف مانند باران، برف، بادهای شدید و … پایداری خوبی دارد.
  • امکان استفاده در دهانه‌های بزرگ

سازه فضایی هرمی

معایب سازه فضاکار هرمی

شاید مهم‌ترین و تنها عیب سازه فضایی هرمی، بالابودن هزینه ساخت آن است. به دلیل استفاده از شکل هرم، مساحت شبکه افزایش می‌یابد و نیاز به مصالح بیشتری است. البته این نکته را مورد توجه قرار دهید که در کل سازه فضاکار نسبت به دیگر روش‌های ساخت سقف، روش مقرون به صرفه‌ای است و منظور ما از بالابودن هزینه فرم هرمی، بالا بودن هزینه این فرم نسبت به دیگر فرم‌های سازه فضاکار است.

 

4از5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *