شرکت استاک پیشرو سازه

اجرای سازه فضاکار
از صفر تا صد

نحوه اجرای سازه فضایی مرحله به مرحله

سازه فضایی در دهه های اخیر به دلیل مزیت هایی مانند سبک تر بودن, هزینه کمتر, سرعت اجرای بالا و نیاز کمتر به ستون ها در ایران رواج پیدا کرده اند. شرکت استاک پیش رو سازه، مجری و پیمانکار سازه فضایی در ایران و خارج از کشور مفتخر است صفر تا صد اجرای سازه فضاکار شامل طراحی، تولید، نصب و اجرا و پوشش سازه فضایی را بر عهده بگیرد. نمونه‌ پروژه‌های اجرای شده توسط شرکت استاک پیش‌رو سازه، نشانگر تیم حرفه‌ای و متعهد این شرکت است. برای مشاهده نمونه کارهای ما کلیک کنید:

فهرست مطالب

مراحل ساخت و اجرای سازه فضاکار

مراحل ساخت و اجرای سازه فضاکار را می‌توان در هشت مرحله زیر خلاصه کرد.

  1.  اخذ اطلاعات اولیه از لحاظ ابعاد ،محل اجرا ،کاربری از کارفرما و بازدید و بررسی محل اجرا در صورت لزوم: 
  2. طراحی اولیه سازه
  3. اخذ تاییدیه نقشه های اولیه از کارفرما
  4. طراحی نهایی سازه با استفاده از نرم افزار های مهندسی
  5. تهیه نقشه های تولید
  6. تولید اجزای سازه فضاکار المان و گوی و در صورت نیاز ستون
  7. بافت سازه فضاکار
  8. نصب سازه فضاکار

ابتدا نیاز است تا یک اطلاعات کلی از سازه در اختیار شرکت پیمانکار قرار گیرد. این اطلاعات شامل ابعاد سازه، مجل اجرا، نوع کاربری، ساختمان‌های مجاور و … می‌باشد. در صورت نیاز در این مرحله کارشناس شرکت پیمانکار از محل اجرای پروژه بازدید می‌کند. در محله بعد با توجه به اطلاعات به دست آمده از مرحله اول و شرایط پروژه، نیاز است تا طراحی آن توسط نرم افزار اتوکد یا دیگر نرم افزارهای طراحی انجام شود.

در مرحله سوم طراحی‌های انجام شده به کارفرما ارائه می‌شود و در صورت نیاز به تغییرات این تغییرات اعمال می‌شود و در محله چهارم طراحی نهایی با توجه به تغییرات مرحله قبل، با استفاده از نرم افزارهای مهندسی انجام می‌شود.

پس از این مراحل نقشه‌های تولید آماده می‌شود و اجزای سازه فضاکار که شامل المان، گوی و ستون می‌باشد تولید می‌شود. و در آخر هم بافت و نصب سازه فضاکار در محل مورد نظر صورت می‌گیرد.

المان و گوی سازه فضایی

قطعات سازه فضایی, اجزای سازه فضاکار

اجزای  اصلی سازه فضاکار شامل المان و گوی است   که خود المان از قطعات ذیل تشکیل شده است

  1.  لوله
  2. مخروطی بشقابک
  3. پیچ
  4. اسلیو
  5. پین  

المان در ساختار سازه فضاکار

 با توجه به اینکه سیستم باربری سازه فضاکار فقط بر اساس بارهای کششی   و فشاری است این نیروها به المان ها وارد و نهایتاً به تکیه گاه سازه فضاکار منتقل می شود.

نحوه تولید المان

  1. برشکاری لوله به اندازه مورد نیاز برای المان مورد نظر سر بر اساس نقشه های طراحی شده
  2. آماده سازی مجموعه بشقابک پیچ و درگیر نمودن پیچ با اسلیو برای آچارکشی توسط پین
  3. جوشکاری بشقابک های آماده شده به دو سر لوله

گوی در ساختار سازه فضاکار

گوی ها عامل ایجاد اتصال بین المان ها و تعادل بین نیروهای وارده در گره ها  در مدل سازه ای  هستند و قابلیت اتصال تا ۱۸ المان را دارند.

سایه بان مرز مهران

روش های اجرای سازه فضاکار

سازه های فضایی به چند روش اجرا و پایه گذاری می‌شوند.

۱ اجرای سازه فضاکار به صورت یکجا 

بافت سازه به صورت کامل و یکجا بر روی زمین و یا محدوده نصب انجام و به صورت یکپارچه توسط جرثقیل بر روی تکیه گاه ها منتقل می شود. این روش سریعترین و ایمن ترین نحوه اجرای سازه فضاکار است و در مواردی که فضای لازم برای بافت سازه ، استقرار جرثقیل در محل پروژه فراهم باشد ، بهترین راهکار است

البته دراین روش و در صورت محدودیت محل بافت و یا استقرار جرثقیل برای کل سازه ، میتوان به جای کل سازه آن را به دو و یا چند بلوک جداگانه برای بافت روی زمین تقسیم نمو د و پس از نصب بلوک ها ، آنها را به صورت درجا به یکدیگر  متصل  کنیم .

 ۲ اجرای سازه فضاکار به صورت پنجه ای

اتصال چند المان به یکدیگر در روی زمین انجام و توسط جرثقیل سبک و یا تجهیزات بالابر دیگر به موقعیت  نصب سازه منتقل و توسط نصابهای مجرب به صورت پنجه ای و اتصال قطعات چند المانی به یکدیگر بافت شده و این روند را به نحو پیشرونده تا تکمیل سازه ادامه می دهند

 ۳ اجرای ترکیبی

بخشی از سازه (به علت محدودیت محوطه و یا استقرار جرثقیل ) بر روی زمین و یا محل نصب ، بافت می شود و مابقی آن به صورت پنجه ای تکمیل میشود در واقع این روش ترکیبی از اجرای روش های اول و دوم است

 نکته : برای دهانه های بزرگ به منظور جلوگیری از تغییر مکان بیش از حد مجاز حین بافت و نصب ، قبل از تکمیل کل سازه از شمع ها ی موقت استفاده می شود که بعد از کامل شدن بافت ونصب ، این تکیه گاه های موقت برداشته می شود

مدل سازی برای سازه فضاکار

مدلسازی سازه فضاکار معمولاً به کمک نرم افزار FORMIAN و در مواقع خاص به صورت دستی انجام می شود این مدل در نرم افزار AUTOCAD تکمیل شده و با کمک نرم‌افزارهای  SAP , SAFE  ، کار آنالیز و طراحی مدل صورت می پذیرد

مشخصات خروجی نرم افزار تبدیل به نقشه های تولید شده وعملیات ساخت در کارخانه (تولید گوی و المان ) به صورت کاملاً دقیق انجام می شود

 لازم به ذکر است ،  عملیات تولید بایستی با دقت فوق العاده انجام گیرد زیرا خطای تولید در برش لوله ها باعث عدم تطابق المان با نقشه و غیر قابل استفاده شدن آن و خطای بسیار کم نیز (حتی کمتر از یک درجه در زوایای سوراخکاری گوی ها و یا قطر سوراخ کاری ) به همین صورت گوی مورد نظر را تبدیل به ضایعات فلزی خواهد نمود

 نمونه پروژه ها در داخل و خارج از کشور

 شرکت استاک پیشرو سازه  ، پروژه های بسیاری را در اقصی نقاط ایران و خارج از کشور اجرا نموده است که می توان به :

با توجه به باربری بهتر و زیبایی بیشتر و در صورتی که کارفرما فرم خاصی را مد نظر نداشته باشد بهتر است از فرم چلیک (قوسی) برای سازه های فضاکار استفاده شود ، البته پلان معماری پروژه نیز در این زمینه تعیین کننده است که انواع دیگر سازه از قبیل سازه تخت ،دو قوسی ، گنبدی و سایر فرم ها استفاده گردد.

اجرای سازه فضاکار در کوی

سوالات متدوال

کاربرد این سازه ها بسیار گسترده است و تقریبا همه سقف‌‌ها با این روش قابل پیاده سازی است. اما این روش در استخرها، سالن‌ها، نورگیر و وید، سوله‌ها و سایبان‌ها بیشتر به کار برده شده است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ساخت با روش سازه فضاکار، قیمت مقرون به‌صرفه آن است. مطمئنا این روش از نظر هزینه به صرفه‌تر است.

برای تعیین ضخامت سقف عواملی مانند نیاز کارفرما, محل اجرای سازه و…. تاثیرگذار اند. اما عوامل اصلی آن دهانه سازه فضاکار, مقدار بار وارد شده به سازه و شکل سازه هستند. ضخامت اعضای سازه فضایی و خود سازه با این عوامل تغییر می‌کند. و در شرایطی باعث استفاده از سازه های دو لایه یا چند لایه می‌شوند.

سازه فضاکار سه بعدی عمل می‌کند و باربری دارد ولی خرپا دوبعدی است.

بارگذاری بر اساس آیین نامه بارگذاری ایران انجام می‌شود که کلیه بارهای وارده از قبیل بار مرده، بار زنده، بار باد و زلزله و سایر بارهای وارده و ترکیبات مختلف آنها لحاظ می‌شود.

تنها مشکلی که می‌توان به عنوان یک عیب برای سازه فضاکار مطرح کرد این است که در صورت محدودیت ارتفاع، با توجه به ضخامت سازه فضایی، نمی‌توان از این سازه استفاده کرد.

یکی از مهمترین مزایای سازه فضایی همین عدم نیاز به فواصل مشخص شده و محل‌های از قبل تعیین شده برای ستون‌هاست که این مورد قدرت مانور بسیار خوبی به مهندس معمار خواهد داد.

سازه فضایی یا سازه فضاکار چیست؟

سازه فضاکار، ساختاری سه بعدی است که از به هم پیوستن شبکه‌های تکرار شونده خرپایی  به وجود آمده است و از یک الگوی هندسی منظم برخوردار است  .

سازه فضاکار در هر سه بعد طول عرض و ارتفاع (جهت های Z,Y,X  در محورهای مختصات) گسترده است و به دلیل همین ساختار باربری  و درجه نامعینی زیاد از پایدارترین انواع مدل های سازه‌ای  محسوب می‌شود و چنانچه به هر دلیلی چندین المان نیز آسیب ببینند و از جریان باربری خارج شوند باز هم کل سازه پایداری خود را حفظ خواهد نمود .

شرکت استاک پیشرو در این زمینه از بهترین شرکت های مجری سازه فضایی و سازه فضاکار در ایران است. در این مقاله به چگونگی اجرای سازه فضایی می‌پردازیم. و قطعات و اجزای سازه فضاکار را برسی می‌کنیم.

فریم چیست؟

به هر قطعه از سازه های فضاکار یک فریم گفته می‌شود. فریم ها به شکل لوله ها و قاب های متصل به هم توسط گره های مخصوص شبکه فضایی هستند. شرکت استاک پیشرو سازه تولید کننده اجزا سازه فضاکار در اصفهان است.

المان چیست ؟

اعضاء باربر در سازه های فضاکار همان المان ها هستند که نیروهای وارده را فقط به صورت محوری (کششی و یا فشاری) تحمل می‌کنند ، این اعضا از جوشکاری بشقابک‌ها به لوله‌ها  که به دو سر آن‌ها متصل می‌شوند به وجود می‌آیند ، البته لازم به ذکر است که قبل از جوشکاری بشقابک‌ها ، بایستی پیچ و اسلیوی که به وسیله پین فیکس شده است، در فضای داخل بشقابک آماده سازی شود و کل این مجموعه بشقابک و پیچ و اسلیو و پین با جوشکاری بشقابک به دو سر لوله متصل شود.

دراتصال بشقابک ها به دو سر لوله از دستگاه جوشکاری اتوماتیک و گاز محافظ CO2 استفاده می‌شود  تا بهترین کیفیت حاصل شود.

 گوی چیست ؟

گوی‌ها همانطور که گفته شد، گره‌های اتصال دهنده المان را ایجاد می‌کند و در مدلسازی و آنالیز به صورت مفصلی یعنی بدون تحمل لنگر خمشی تعریف می‌شوند، جنس گوی‌ها از فولاد CK45 است زیرا بایستی بالاترین مقاومت و دوام را برای تحمل نیروهای وارده از المان ها داشته باشد، گوی های خام به صورت کره های توپر و به روش فورجینگ تولید و سپس در بخش تراشکاری لایه برداری شده و بعد از آن توسط دریل های سنگین و اتوماتیک و با نهایت دقت سوراخکاری و رزوه می‌شود.

 

سازه فضایی در چه مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

سازه فضاکار، به دلیل زیبایی، به صرفه بودن و امکان استفاده در مکان‌هایی با دهانه بزرگ، در سالن‌های ورزشی، انبارها و سالن‌های کارخانه‌جات، نورگیر ساختمان‌ها، نمایشگاه‌ها، پاساژهای تجاری، سوله‌ها، ساخت سقف استخرها، سقف پمپ بنزین‌‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی از این نوع سازه می توان به عنوان نمای ساختمان و به منظور زیباسازی آن استفاده نمود.

 

مزایای سازه فضایی

سقف سازه فضایی در برابر دهانه های طولانی تری مقاومت می کند که سطح کار وسیع را بدون هیچ گونه مانعی ناشی از ستون های نگهدارنده میانی ایجاد می کند. و از این رو برای مراکز خرید، سالن ها، استادیوم ها، سالن‌های کارخانه‌جات، پل های عابر پیاده، ایستگاه های راه آهن، ساختمان های ترمینال فرودگاه و غیره کاملا مناسب است.

مزایا
زیبایی
سبکی
سرعت بالا
عدم استفاده از جوشکاری
هزینه پایین
کیفیت خوب
ایمنی بالا
قابلیت جداسازی و نصب و در مکان دیگر

قیمت سازه فضایی

مشخصا قیمت سازهای فضایی به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت سازه فضاکار شامل :

  • نوع پوشش
  • ارتفاع سقف از سطح زمین
  • متراژ
  • فرم سازه فضایی

ولذا برای هر پروژه قیمتی جدا محسوب می شود، و قیمت آن به عوامل گفته شده بستگی دارد. می‌توانید برای اطلاع از عوامل تاثیر گذار در قیمت اجرای یک پروژه سازه فضایی می‌توانید مقاله قیمت سازه فضاکار را مطالعه کنید. همچنین چهت استعلام قیمت می‌توانید فرم ابتدای صفحه را پر کنید یا با کارشناسان ما   تماس   بگیرید.

ابعاد سازه فضاکار

ابعاد همان طول، عرض و ارتفاع هستند. در بازار از عرض به عنوان دهانه سازه یاد می شود.

اگر فرم سازه تخت باشد، ابعاد آن به راحتی قابل تشخیص می باشد. اما اگر فرم سازه قوسی شکل باشد، ارتفاع مد نظر ما همان ارتفاع تاج و کمان دایره است.

ابعاد سازه فضایی تاثیر مستقیمی در قیمت آن دارد.

اجزای سازه فضاکار

50 درصد از قیمت شامل اجزای سازه می باشد. اجزای سازه عبارت اند از :

گوی سازه فضایی

کره یک فولاد توپری است که از جنس آلومینیوم و فولاد است. کره موجب ارتباط بین اعضای سازه می‌شود، و باعث پایداری بین اعضا می‌شود. در مقایسه کره آلومینیومی با فولادی، کره آلومینیومی هم وزن کمتری دارد و هم مقاومت کششی بالاتری دارد.

بیشتر بخوانید

 

مخروطی

بشقابک قطعه فولادی مخروطی شکلی می‌باشد که دارای دو نوع کششی و فشاری است. این مخروط از یک سمت به لوله جوش داده شده و از سمت دیگر به گوی متصل شده است تا از تراکم لوله ها در نزدیکی گوی جلوگیری کند.

لوله و پیچ

لوله هایی که در سازه های فضاکار استفاده می‌شوند 6 متر هستند. این لوله ها از طریق جوض به مخروط (بشقابک) متصل می‌شوند.

پیچ ها در کنار برقراری اتصال نقش انتقال نیرو را نیز بر عهده دارند.

غلاف

از غلاف برای جلوگیری از وارد شدن بولت به اسلیو استفاده می‌شود. غلاف های سازه فضاکار به دو شکل شیاردار و سوراخ دار وجود دارند. که نحوه نصب آنها با فرنچ کاری یا با استفاده از دستگاه تراشکاری اتوماتیک CNC نصب می‌شوند.

مونتاژ سازه فضاکار

برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به سازهای فضایی باید سر جرثقیل را به چهار گره متصل کنیم. و همه اقدامات  احتیاط و ایمنی رعایت شود. مونتاژ سازه فضاکار باید متناسب با شرایط و نوع سازه باشد.

سازه فضایی تک لایه

سازه های فضاکار تک لایه به اتصالات زیادی ساخته شدند. این سازه ها در سازه هایی با دهانه بسیار بزرگ کابرد دارند. از این سازه ها در سازه های مدرن استفاده بسیار زیادی می شود. مثلا ساختمان های تفریحی یا تجاری که دهانه بزرگی دارند.

بیشتر بخوانید

نصب سازه فضاکار

نصب شبکه های فضایی با 3 روش انجام می‌شود. که مهندس سازه و طراح نقشه مشخص می‌کنند کدام روش مناسب است. یکی از مزایای مهم سازه فضایی سازگاری با شرایط و قابلیت نصب در موقعیت های سخت می‌باشد. مونتاژ سازه به صورت یکجا در محل نصب انجام می‌شود. و یا اجزای سازه پس از نصب پایه ها و محکم شدن به صورت قسمت های مهم سازه به سمت بالا برده می‌شوند. یا سازه ساخته شده کامل را به محل مورد نظر می‌برد.

8 پاسخ

  1. با سلام و احترام
    ضخامت سازه فضاکار بستگی به طول المان‌ها و زاویه آنها نسبت به هم متغیر است. به طول مثال برای المان‌های ۳ متری ضخامت سازه فضایی حدود ۲ متر و کمی بیشتر از ۲ متر است

  2. ببخشید ما یه سوله میخواستیم بسازیم،‌ میشه با این روش سوله ساخت؟‌ و اینکه با روشهای معمول سوله بسازیم ارزون تره یا با سازه فضاکار؟

  3. با سلام و احترام
    قطعا. ساخت سوله با سازه فضاکار خیلی به صرفه تر از سیستم تیر ورق هست. می‌تونید با کارشناسان ما تماس بگیرید اطلاعات مورد نیاز رو بدید تا قیمت تقریبی سوله موردنظرتون رو دریافت کنید و مقایسه کنید

  4. عرض ادب و تحیات
    میشه لطفا نحوه اتصال گوی یه ستونها راهم توضیح دهید؟گوی هایی که روی اکس ستون میفته به چه شکل جوش داده میشه؟ایاحتماباید گوی های روی ستونها پایه دار باشه باپایه ۱۵ سانتی وچهارطرف بوسیله استیفر جوش بشه به اکس ستون یا راه های دیگه ایی هم هست؟مثلا استفاده از مخروطی وپیچ؟لطفا درباره اتصال سازه فضاکار به ستونها جانبی هم مطلب بگذارید

  5. با سلام و احترام
    برای اتصال نشیمن‌گاه‌های سازه فضایی بر روی ستون (ورق سر ستون) معمولا از سیستم اتصال بشقابک استفاده می‌شود.
    به عبارتی بشقابک نشیمن‌گاهی به وسیله پیچ به گوی متصل و اتصال ستون به بشقابک با جوشکاری محیط بشقابک به سر ستون انجام می‌شود.

    سپاس از همراهی شما

  6. درود عرض ادب وقت بخیر اتصال سقف کاذب به این سازه چجوری ممکن هست و اینکه چه متریالی رو میشه استفاده کرد.سپاسگزارم

  7. با سلام و احترام
    گوی‌های سازه فضاکار دارای سوراخ زیرین هستند که رزوه شده می‌باشند و قابلیت بستن پیچ به آن وجود دارد. فواصل این گوی‌ها از هم بین دو تا سه متر است که می‌توان از این نقاط به عنوان ساپورت جهت اتصال سقف کاذب استفاده نمود.
    هر نوع سقف کاذبی را می‌توان استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3.7از5 - (3 امتیاز)