شرکت استاک پیشرو سازه

فهرست مطالب

سازه فضایی چیست

سازه فضاکار (سازه فضایی)

همگام با پیشرفت تکنولوژی و مدرن‌ شدن جوامع، سبک‌های جدید معماری هم جای خود را در میان انسان‌ها باز کرده‌اند. این سبک‌های جدید علاوه بر استحکام و سبکی، زیبایی منحصر به فردی نیز دارند که توجه‌ها را به خود جلب کرده است. یکی از این سبک‌ها، سازه فضایی یا سازه فضاکار است. سازه فضاکار که اولین بار توسط گراهام بل در سال ۱۹۰۷ مطرح شد، امروزه با مصالح جدید و سبک‌ها و فرم‌های نو، دوباره در بازار معماری جهان مطرح شده است و استقبال استفاده کننده‌های از این روش‌ را دنبال داشته است.

در مقاله پیشرو به معرفی سازه فضاکار، انواع روش‌ها و فرم‌ها، کاربردها، مزایا و … این نوع سازه خواهیم پرداخت. با ما تا ادامه این مقاله همراه باشید.

سازه فضایی چیست؟

سازه فضاکار در واقع یک سازه خرپا مانند و سه بعدی است که از الگوهای تکرار شونده تشکیل می‌شود و می‌تواند در هر سه راستای x، y و z گسترش یابد. این نوع سازه به دلیل ساختار باربری که دارد از مستحکم‌ترین و پایدارترین انواع سازه محسوب می‌شود و می‌تواند در عین سبکی، بار قابل توجهی را تحمل کند و چنانچه حتی قسمتی از سازه به هر دلیل آسیب ببیند، باز هم کل سازه پایدار خواهند ماند. در زیر شکل‌هایی از این نوع سازه را مشاهده می‌نمایید:

سازه فضاکار از نزدیک
ایستگاه اتوبوسرانی ساوه با سازه فضکار سینوسی
سایه بان مرز مهران

به دلیل باربری خاصی که سازه فضایی دارد، می‌توان محیط بزرگی را با کمترین ستون مسقف کرد و همین امر باعث شده است که سازه فضاکار بهترین گزینه برای مسقف کردن مکان‌هایی با دهانه‌های بزرگ باشد.

سازه فضاکار را می‌توان در انواع فرم‌ها پیاده‌سازی کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:  در مورد سازه های سه بعدی بدانید

انواع فرم سازه فضاکار

از ویژگی‌های مهم این سازه این است که می‌توان آن را در فرم‌های متنوعی پیاده سازی کرد. تنوع در فرم هم می‌تواند زیبایی خاصی به سقف سازه فضایی ببخشد و هم این امکان را می‌دهد که متناسب با شرایط پروژه و سلیقه کارفرما،‌ سازه پیاده‌ سازی شود. از مهم‌ترین فرم‌های این سازه می‌توان به فرم‌های زیر اشاره کرد:

هر کدام از این فرم‌ها شرایط خاص خود را دارند و بسته به نوع پروژه باید انتخاب شوند.

کاربردهای سازه فضایی

می‌توان گفت سازه فضاکار برای ساخت هر نوع سقفی (که سقف آخر باشد) مناسب است. اما به این دلیل که با این نوع سازه می‌توان دهانه‌های بزرگ را با کمترین ستون پیاده سازی کرد، افرادی که سازه‌هایی با دهانه بزرگ دارند و محیط وسیعی را می‌خواهند مسقف کنند، بیشتر به سازه فضاکار توجه می‌کنند.

مکان‌های زیر از جمله مکان‌هایی هستند که سازه فضا کار بهترین گزینه برای مسقف کردن آن‌هاست:

مزایای این نوع سازه

مزایای گسترده‌ای که سازه فضایی دارد باعث شده امروزه مورد استقبال قرار گیرد و به طور گسترده در ساخت سقف از این روش استفاده شود. از مهم‌ترین مزایای سازه فضاکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام بالا در عین سبکی: از ویژگی‌های مهم این نوع سازه این است که هم استحکام بالایی در برابر طوفان، زلزله و … دارد و در عین حال نسبت به دیگر روش‌های ساخت سقف سبک است.
  • قیمت مقرون به صرفه: به جرات می‌توان گفت سازه فضایی به صرفه‌ترین روش ساخت سقف است. یکی از دلایل استقبال گسترده از سازه فضاکار این است که قیمت تمام شده ساخت سقف با سازه فضایی نسبت به دیگر روش‌های ساخت سقف کمتر است.
  • فرم‌های متنوع و زیبایی چشم‌نواز: وجود فرم‌های متنوع در اجرای سازه فضایی موجب شده تا سقف‌هایی که با این نوع سازه ساخته می‌شوند زیبایی چشمگیری داشته باشند.
  • سرعت بالا در اجرا: یکی دیگر از مزایای سازه فضاکار این است که نسبت به دیگر روش‌های ساخت سقف، سریع‌تر ساخته می‌شود. همین عامل‌ هم یکی از موارد موثر در پایین بودن هزینه ساخت سقف به روش سازه فضاکار است.
  • قابلیت دمونتاژ و مونتاژ مجدد: اگر به هر دلیل (نظیر تغییر فرم، نصب در مکان دیگر و …) نیاز باشد که سازه از هم باز شود، با ملاحظات مهندسی و طراحی مجدد این امکان فراهم است.
بیشتر بخوانید:  گنبد سازه فضاکار

قیمت سازه فضایی

عوامل متعددی در قیمت سازه فضایی موثر است. همانطور که پیش از این نیز ذکر کردیم، باز خاطرنشان می‌کنیم که سازه فضاکار یکی از به صرفه‌ترین روش‌های ساخت سقف است. اما به طور کلی می‌توان عوامل زیر را در تعیین قیمت سازه فضایی دخیل دانست:

  • ابعاد
  • نوع متریال مصرفی
  • فرم
  • تعداد محل قرار گیری ستون‌ها
  • و …

جهت مشاهده کلیه عوامل تاثیر گذار در قیمت سازه  یا استعلام آنلاین قیمت پروژه خود می‌توانید به مقاله قیمت سازه فضایی مراجعه کنید.

پوشش‌های سازه فضاکار

می‌توان از پوشش‌های مختلفی برای پوشش سازه فضایی استفاده کرد. پوشش‌های زیر از مهم‌ترین موارد پوشش سازه فضایی هستند:

  • ساندویچ پنل
  • ورق UPVC
  • ورق گالوانیزه
  • ورق پلی‌کربنات
  • شیشه
  • پلاستیک

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع پوشش‌های سازه فضاکار می‌توانید به مقاله پوشش سازه فضایی مراجعه نمایید.

شرکت استاک پیشرو سازه مجری سازه های فضاکار

شرکت استاک پیشرو سازه اصفهان اجرا کننده سازه های فضایی با اتصالات خرپا در سراسر ایران و خارج از کشور می‌باشد.

سازه های فضاکار بصورت کاربردی در داخل و خارج از ایران با صرفه جویی در انرژی و زمان با تیم حرفه‌ای استاک پیشرو سازه اجرا می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اجرای سازه فضاکار مراجعه کنید یا با ما تماس بگیرید.

3از5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *